اعلام افزایش شهریه‌های دکتری دانشگاه آزاد پس از نهایی شدن

میزان افزایش شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای سال تحصیلی آینده پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صدا­ و سیما، محمد مهدی طهرانچی در جمع خبرنگاران پس از بازدید از روند برگزاری مصاحبه‌های دوره‌های دکتری افزود: میزان افزایش شهریه‌ها مشخص و به واحد‌ها نیز ابلاغ شده است و هم اکنون در مرحله‌ای است که با توجه تفاوت میان نوع واحد در حال ارزیابی است که پس از آن برای تصمیم گیری نهایی به سازمان مرکزی ارسال می‌شود. وی افزود: توافقات خوبی با بانک‌ها دیده شده است و همچنین پول‌هایی که به عنوان سپرده نزد بانک‌ها داشتیم به عنوان سپرده پشتیبان وام دانشگاه قرار دادیم و بدین ترتیب دانشجویان شاهد گسترش میزان وام‌های تحصیلی خواهند بود.

طهرانچی در پاسخ به پرسشی درباره دوره‌های دکتری تخصصی و دانش آموختگان این دوره‌ها گفت: دانشجویی که تربیت می‌کنیم یک افسر اقتصادی در عرصه اقتصاد دانش بنیان است؛ میزان فارغ التحصیلان و محققان ما در کشور در حدود یک هزار نفر در هر یک میلیون جمعیت است که این رقم در کشور‌های پیشرفته حدود هفت هزار نفر در هر میلیون جمعیت است.

وی گفت: تربیت دانشجویان دوره‌های دکتری برای عضویت در هیئت‌های علمی محدود است و اکثریت باید برای خدمت به مردم باشد، زیرا خدمت به مردم نیازمند تحصیلات است و تلاش داریم دانشجویان دکتری را برای ساخت فردای ایران اسلامی تربیت کنیم.

طهرانچی در پاسخ به پرسشی در خصوص روند پذیرش در دوره‌های دکتری افزود: برگزاری متمرکز مصاحبه‌های دوره‌های دکتری موجب ارزیابی دقیق‌تر می‌شود، زیرا سال گذشته که به صورت استانی برگزار شد، در برخی از گروه‌های آموزشی انحراف نمره بالایی وجود داشت.

وی گفت: پس از برگزاری مصاحبه‌های دوره دکتری به صورت استانی، ارزیابی‌هایی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که مصاحبه‌ها را به صورت یکپارچه و کشوری برگزار کنیم.

طهرانچی افزود: در هیئت‌های ممتحنی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین سایر دانشگاه‌ها استفاده شده است که به صورت عام به بررسی تخصصی داوطلبان می‌پردازند.

وی با اشاره به بازدیدش از روند برگزاری مصاحبه‌ها گفت: استادان و دانشجویان از برگزاری متمرکز مصاحبه‌ها اظهار رضایت می‌کردند و همچنین لازم نیست داوطلبان سفر‌های متعددی برای حضور در جلسات مصاحبه داشته باشند.

طهرانچی افزود: واحد‌های مختلف دانشگاه آزاد حدود ده هزار و ۴۰۰ ظرفیت را برای پذیرش دانشجویان دوره‌های دکتری اعلام کرده اند و برای ما مهم است که ارزیابی منصفانه، دقیق و علمی از داوطلبان داشته باشیم.

وی گفت: حدود ۴۷ هزار داوطلب متقاضی ورود به دوره‌های دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی بودند.کیفیت و کارآمدی پژوهش‌ها؛ دو اولویت اصلی و از موضوعات جدی است که باید در کشور برای دوره‌های دکتری و همچنین تحصیلات تکمیلی مورد توجه قرار گیرد.

محمد مهدی طهرانچی پس از بازدید از روند برگزاری مصاحبه‌های دوره‌های دکتری تخصصی، افزود: طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد کاربردی بودن پژوهش‌ها از مهر امسال اجرایی می‌شود که در این چارچوب بیست زیر طرح بیست نظام‌مند و ماموریت گرا آماده شده است.

طهرانچی افزود: یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید برای ارتقای کیفیت دوره‌های تحصیلات کارشناسی ارشد کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های این دوره‌ها و همچنین برگزاری آزمون جامع است.

وی گفت: برای نظارت کیفی در آزمون جامع، امسال آزمون جامع دوره‌های دکتری را به صورت کشوری برگزار کردیم که برای­ سال آینده نیز به همین گونه خواهد بود.

طهرانچی افزود: برای اینکه دانش آموختگان و دانشجویان دوره‌های تکمیلی کفایت دست آورد‌های علمی را داشته باشند برنامه جدی را تدارک دیده ایم که کیفیت به حداکثر برسد و جامعه بتواند از افراد و دانش آموختگان دکتری بهره‌مند شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی درباره همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش آموزش کشور، گفت: هم اکنون همکاری خوبی میان دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش آموزش عالی وجود دارد و همچنین اعتماد میان دانشگاه آزاد به وزارت علوم، تحقیقات­ و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز وجود دارد. دانشگاه آزاد به صورت جدی پیگیر ارتقای کیفیت است و صحبت‌های خوبی در این زمینه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *