سرانجام برخورد با متخلفان یا متقلبان کنکوری سراسری 98

-رئیس سازمان سنجش اموزش کشور نحوه برخورد با متخلفان یا متقلبان کنکور سراسری 98 را اعلام کرد. «ابراهیم خدایی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در مورد اخرین وضعیت برخورد متخلفان یا متقلبان کنکور سراسری امسال اظهار داشت : داوطلبانی که بحث تخلف و تقلب داشتند اعلام نشد و پرونده انها توسط هیات بدوی درحال بررسی است .

وی تاکید کرد : فرایند رسیدگی به پرونده این متخلفان نیمه قضایی است و در صورت اعتراض به حکمشان امکان اعتراض به این هیات و تجدید نظر در رای صادر شده را دارند. رئیس سازمان سنجش اموزش کشور گفت : در صورتی که هیات دوی تشخیص دهد به فرد خاصی تذکر کتبی داده می شود و دستور انتخاب رشته به صورت موردی برای این افراد صادر می شود.

قوانین برخورد با متخلفان کنکور

به گزارش ایرنا ، خدایی پیش از این اعلام کرده بود کرده بود که 300 متخلف در نکور سراسری امسال شناسایی شدند. همچنین یک شبکه تقلب پیشرفته در این ازمون پیش از برگزاری کشف شد. در قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در ازمون های سراسری برای برخورد با متخلفان و متقلبان جرائمی پیش بینی شده است .

موادی از این  قانون به این شرح است :

ماده 5-تخلفات و جرایم در این قانون مشتمل بر :

الف- ارتکاب هر گونه عملی که موجب بی نظمی در برگزاری ازمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیر مجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه های حافظه دار.

ب- ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقرارت که ازمون دواطلب را از نظر علمی خدشه دار سازد از قبیل ارائه مدرک یا گواهی مجعول  یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در ازمون ، تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست اندرکاران ازمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سوال برای تخلف در ازمون ، ثبت نام در ازمون با هویت مجعول یا شرکت در جلسه ازمون به جای داوطلب اصلی ، استفاده از هر گونه وسیله غیر مجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه های حافظه دار، کمک به داوطلب خارج از ضوابط برگزاری ازمون جهت پاسخ به سوالات ، دسترسی غیر مجاز به اطلاعات مربوط به داوطلبان یا استفاده غیر مجاز از انها ، هر گونه تغییر غیر مجاز سوالات ، اوراق و پاسخنامه های داوطلبان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به ازمون، افشای سوالات ازمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای ان یا شرکت یا معاونت در این این امر قبل یا حین برگزاری ازمون به هر نحو ، خرید یا فروش سوالات ازمون یا پاسخ انها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری ازمون اعم از اینکه سوالات یا پاسخ انها واقعی یا غیر واقعی باشد .

براساس ماده شش این قانون ، هیات های رسیدگی به تخلفات ، صلاحیت صدور حکم به مجازات های زیر را درباره متخلفان دارند :

الف- در مورد مشمولان بند (الف) ماده (5) : اخطار کتبی با درج در پرونده داوطلب و اعلام به مراجع ذیربط یا محرومیت از گزینش در ازمون همان سال.

ب- در مورد مشمولان بند (ب) یا بند (ج) ماده (5) : محرومیت از گزینش علمی در ازمون همان سال و ابطال قبولی داوطلب در همان سال و محرومیت از شرکت در ازمون از یک تا ده سال بعد.

تبصره : اراء هیات های بدوی جزدر مورد مشمولان بند (الف) ماده (6)  این قانون قابل تجدید نظر خواهی در هیات تجدید نظر رسیدگی به تخلفات  در ازمون ها است.

ماده 7- در مورد مشمولان بند های (د) ، (ه) ، (و) (ز) و (ح) ماده (5) هیات های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از یک میلیون تومان تا 100 میلیون تومان یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *