نبود کمک هزینه از دلایل مهاجرت دانشجویان دکتری

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نبود کمک هزینه تحصیلی را یکی از دلایل مهاجرت دانشجویان مقطع دکتری به خارج از کشور دانست و گفت: برخی دانشجویان این مقطع در ایران مجبور هستند در کنار تحصیل، کار کنند که شرایط برای آنها سخت است.

حسین عسکریان ابیانه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا توسعه ارتباط صنعت با دانشگاه‌های کشور توانسته از مهاجرت دانشجویان فنی و مهندسی بویژه دانشجویان دکتری جلوگیری کند؟، اظهارداشت: پاسخ این سوال دو وجه دارد؛ زیرا یک طرف این موضوع به سیاست‌های کلان کشور و و طرف دیگر آن به چگونگی ارتباط با دیگر کشورها به خصوص آمریکا باز می‌گردد.

وی افزود: به عبارتی اگر دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری انتخاب نمی‌شد، شاید ارتباط دو کشور و دیگر کشورهای اروپایی بهتر بود و رونق اقتصادی در کشور حاصل می شد و متخصصان و نخبگان که تمایل به مهاجرت داشتند در کشور می ماندند.

وی ادامه داد: البته اتفاقات جهانی به گونه‌ای است که در بیشتر مواقع شرایط به میل دانشگاه و دانشگاهیان پیش نمی‌رود تا تحریم و وضعیت اقتصادی کشور دلیلی برای مهاجرت بعضی از نحبگان و متخصصان شود.

عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر با تاکید براینکه جاذبه غرب و نبود کمک هزینه تحصیلی وجه دوم مهاجرت بعضی  از متخصصان محسوب می‌شود، گفت: دانشجویان مقطع دکتری در ایران مجبور هستند در کنار تحصیل، کار کنند که در حقیقت کار و تحصیل در کنار هم شرایط را برای آنها سخت می‌کند زیرا دانشجویان مقطع دکتری باید متمرکز بر تحقیق و تحصیل باشند.

عسکریان ابیانه یادآور شد: بر خلاف دانشگاه‌های ایران در دانشگاه‌های خارج از کشور این کمک هزینه تحصیلی (گرند) به برخی دانشجویان مهاجر اعطا می‌شود تا با این جاذبه، دانشجویی مقطع دکتری را برای مهاجرت بیشتر ترغیب کنند.

وی تاکید کرد براساس قانون اساسی دولت می‌تواند با اعطای کمک هزینه تحصیلی از دانشجویان مقطع دکتری حمایت کند تا علاوه بر اینکه این دانشجویان مایل به ماندن در ایران شوند، پروژه‌های صنعتی نیز با کمک آنها اجرایی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: البته دولت تا حدی از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند ولی کافی نیست، بر همین اساس از دولت تقاضای حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان و اعطای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مقطع دکتری را داریم.

عسکریان به فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی و فنی اشاره کرد و افزود: بیشتر تجهیزات آزمایشگاهی متعلق به ۲۰ سال گذشته است البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ساخت تجهیزات داخلی حمایت می‌کند ولی اعتبارات دانشگاه به گونه‌ای است که بیشتر برای حقوق کارمندان و اساتید و هزینه‌های جاری صرف می‌شود و برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی و فنی کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد:‌ با این حال شنیده ایم که سازمان برنامه و بودجه برای سال آتی ۴۰ میلیون یورو به تجهیزات دانشگاه‌های کشور اختصاص می دهد هر چند این مبلغ بالایی نیست ولی ادامه دار بودن این روند برای دانشگاه‌ها امیدوارکننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *