پاسخ رئیس سازمان سنجش به اعتراض داوطلبان ارشد/ نحوه اعمال سهمیه

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به اعتراض داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ گفت: سازمان سنجش تنها مجری قوانین است و مرجع اعتراض به قانون مصوب نیست.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ظرفیت های دانشگاه با توجه به درخواست دانشگاه و تایید شورای گسترش آموزش عالی در دفترچه های آزمون ها چاپ می شود و تعیین ظرفیت بر اساس امکانات دانشگاه صورت می گیرد و سازمان سنجش دخالتی در میزان ظرفیت ندارد و تنها دانشگاه تصمیم گیرنده است.

وی گفت: در زمان ثبت نام ضوابط و در زمان انتخاب رشته ظرفیت های دانشگاه ها به صورت شفاف اعلام می شود و نمی توان یک دانشگاه را مورد مذمت قرار داد که ظرفیت یک رشته را تغییر داده است چرا که برای افزایش ظرفیت امکانات آموزشی مدنظر قرار گرفته است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره بحث ضوابط و مقررات ورودی آزمون کارشناسی ارشد و اعتراض داوطلبان به سهمیه ها گفت: دو محل مرجع تعیین سهمیه ها هستند. یک مجلس شورای اسلامی و دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی. ضمن اینکه ضوابط شرکت در آزمون و جزئیات سهمیه ها در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته آزمون ها مشخص درج شده است.

وی افزود: ۲۵ درصد ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان ‌شهدا و مفقودالاثر»، «آزادگان‌ و همسر و فرزندان‌ آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت). همچنین پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت) که همه اینها به شرط داشتن ۷۰ درصد نمره است.

وی گفت: داوطلبان ایثارگر اعم از (ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت و ایثارگران ۵ درصد ظرفیت) و رزمنده شامل (رزمندگان بسیجی، رزمندگان جهادگر، رزمندگان نیروهای مسلح، خانواده شهدا «پدر، مادر، خواهر و برادرشهید»، همسر و فرزندان معظم شهدا و یا مفقودالاثر، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و فرزندان و همسر آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبان در جبهه) هستند.

خدایی یادآور شد: طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشتند، تخصیص می یابد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه اتفاق افتاده این است که ظرفیت این سهمیه ۳۰ درصدی در دانشگاه ها و رشته های پرمتقاضی پر شده است. ضمن اینکه داوطلب در زمان انتخاب رشته می داند که ۳۰ درصد ظرفیت به این سهمیه اختصاص دارد.

رئیس سازمان سنجش گفت: مطالبی از سوی برخی از نمایندگان مجلس درباره مازاد بودن این ظرفیت و یا تفاوت قانون با آنچه در مذاکرات مجلس روی داده مطرح می شود که ما از این موضوع تعجب می کنیم. مبنای عمل نظام آموزش عالی و سازمان سنجش قانون ابلاغی مجلس به دولت است و بسیار عجیب است که این گفته ها بر چه مبنایی عنوان می شود.

وی گفت: سازمان سنجش آموزش کشور درباره سهمیه ایثارگران تنها قانون را اجرا کرده است و هر زمان مرجع قانونگذاری، قانون را اصلاح کرد، سازمان سنجش نیز به عنوان مجری آن را اجرا می کند.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: بارها اعلام کرده ایم که سازمان سنجش نیز موافق است که کل سهمیه ها و تسهیلات حذف شود و مبنای علمی تنها ملاک ورود داوطلبان باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد به عدم قبولی خود اعتراض دارند به آن ۳۰ درصد ظرفیت توجه کنند و با محاسبه رتبه خود اگر رتبه بهتری کسب کردند می توانند اعتراض خود را به صورت اینترنتی در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش ثبت کنند.

خدایی تاکید کرد: اعتراض به قانون مصوب باید در جای دیگری صورت گیرد و سازمان سنجش مرجع اعتراض به قانون نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *