اعلام جزئیات شیوه‌نامه دکتری دانشگاه آزاد

بر اساس شیوه‎نامه دکتری دانشگاه آزاد، نظارت بر دروس از سوی کمیته تخصصی، توجه به کیفیت امتحان جامع و انتشار حداقل دو مقاله جهت فارغ‎التحصیلی دانشجویان از این مقطع الزامی است.

دکتر امیررضا شاهانی ضمن اعلام تدوین شیوه نامه دکتری دانشگاه آزاد، اظهارکرد: در سال جاری کاهش ظرفیت در مقطع دکتری را آغاز کرده‌ایم و در همین راستا ظرفیت پذیرش آزمون دکتری نسبت به سال ۹۵ به یک چهارم کاهش یافته است که این کاهش ظرفیت، در نهایت موجب افزایش کیفیت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته نسبت به پذیرش دانشجوی دکتری بسیار بی رویه عمل شده و در سال ۹۳ جهش نامناسبی در پذیرش دانشجو در این مقطع صورت گرفته است گفت: این روند نامناسب در سال ۹۴ و ۹۵ نیز ادامه یافته اما در حال حاضر بر اساس سیاست‌های دانشگاه در راستای ارتقاء کیفیت آموزش این ظرفیت را در سال ۹۶ کاهش داده‌ایم.

رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با بیان اینکه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد شیوه‌نامه دکتری برای این دانشگاه آزاد را تدوین کرده است گفت: تدوین شیوه‌نامه دکتری در جهت ارتقاء کیفیت آموزش بوده است و در این راستا ضوابطی برای مقطع دکتری تدوین شده است که تا این ضوابط لحاظ نشود هیچ واحدی نمی‌تواند در این مقطع دانشجو پذیرش کند.

شاهانی با بیان اینکه طبق این اساس‌نامه اساتیدی که می‌خواهند برای مقطع دکتری تدریس کنند باید سه دوره کارشناسی ارشد تدریس کرده و دو دوره استاد راهنمای دانشجویان کارشناسی ارشد بوده باشند گفت: این اساتید باید دارای حداقل یک مقالهISI  به غیر از تز دکتری، در دوره استادیاری باشند.

وی افزود: بخشی از این شیوه‌نامه درباره دانشجویان دکتری است و پیش بینی شده است اگر برخی دانشجویان در آزمون‌ها ضعف داشته باشند برای برطرف شدن آن ضعف،‌ باید دروس جبرانی آموزش ببینند.

شاهانی تصریح کرد: همچنین کمیته تخصصی نیز باید به گذراندن درس‌ها نظارت کند و کیفیت امتحان جامع نیز در شیوه نامه دکتری مشخص شده است.

رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد افزود: همچنین برای دفاع از پروپوزال نیز ضوابطی تعیین شده است و برای مرحله پژوهشی نیز باید دانشجویان دو مقاله در نشریات علمی بین المللی داشته باشند تا بتوانند فارغ التحصیل شوند.

شاهانی تاکید کرد: علاوه بر اینکه ورودی ظرفیت‌ها را برای بالا بردن کیفیت آموزش کاهش داده‌ایم، در شیوه دفاع برای فارغ التحصیلی نیز تدابیری اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه میزان متناسبی از سختی در این شیوه‌نامه در نظر گرفته شده است گفت: این شیوه‌نامه مبتنی بر آیین‌نامه دکتری وزارت علوم است و در این راستا یک باره گام بزرگی که فارغ التحصیلی دانشجویان دکتری را با مشکل مواجه کند و واحدهای کوچک را نیز دچار مشکل کند بر نداشته‌ایم.

رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه ارائه مقالهISI  برای گروه علوم انسانی در شیوه‌نامه نیست، اظهار کرد: گرچه اعتقاد داریم که در علوم انسانی به طور مثال در علوم اسلامی اگر دانشجویان بتوانند تحقیقات نابی انجام دهند، حتما می‌شود مقالات خوبی چاپ کرد که مورد استناد قرار گیرد؛ اما برای اینکه کار دانشجویان سخت نشود دارا بودن ۲ مقاله پژوهشی و علمی مورد تایید وزارت علوم در این زمینه کافی دانسته شده است.

خبر های یشتر در کانال تلگرام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *