تدوین ۶ محور حمایت از تحقیقات علوم انسانی و پایه/اجرای دوره “پسا فن” با همکاری صندوق نوآوری

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به اجرای دوره “پسا فن” با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی برای امکان حضور و فعالیت دانشجویان فارغ‌التحصیل مقطع دکتری در شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در این صندوق همچنین ۶ محور را در راستای حمایت از تحقیقات حوزه علوم انسانی و پایه تدوین کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا دکتر ایمان افتخاری در نشست خبری امروز با اشاره به برنامه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای حمایت از تحقیقات حوزه‌های علوم انسانی و علوم پایه  افزود:  طرح «میثاق»  در راستای حمایت از محققان جوان در حوزه علوم پایه و انسانی در دستور کار قرار دارد و بر این اساس  ۶ سرفصل برای حوزه علوم انسانی تعیین شده است.

وی  «سبک زندگی»، «خانواده»، «اقتصاد مقاومتی»، «گردشگری»، «فضای مجازی» و «حقوق شهروندی» را از جمله محورهای برنامه‌های این صندوق برای حوزه علوم انسانی ذکر کرد و یادآور شد: طی فراخوانی که برای پژوهشگاه‌ها ارسال می‌شود، در این ۶ حوزه، ۶ پروژه را از محققان کشور مورد حمایت قرار می‌دهیم.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، اعتبارات در نظر گرفته شده برای حمایت از طرح‌های اولویت‌دار حوزه علوم انسانی را  ۱۰ میلیارد تومان به صورت مستقل با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری دانست و ادامه داد: انتظار ما این است که پروپوزال‌های سه ساله از سوی محققان در قالب این طرح به صندوق ارائه شود. معمولاً این پروپوزال‌ها ۱۸ ماهه و با حجم‌های کوچک هستند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران تأکید کرد: برای دریافت تحقیقات در این حوزه، فراخوانی به صورت محدود اعلام کرده‌ایم و امیدوار هستیم که در هر کدام از موارد، طرح‌های قابل قبول و کاربردی به صندوق ارائه شوند و از آنها حمایت کنیم.

افتخاری خاطرنشان کرد: این برنامه‌ ما در حوزه علوم انسانی است که در راستای حمایت از تحقیقات پیشرو و سیاست‌های گام دوم اجرایی می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهش‌های دانش‌های بنیادی راه‌اندازی دو معاونت جدید را از برنامه‌های جدید صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران نام برد و افزود: دو معاونت آینده‌پژوهی و ترویج علم و فناوری که جزو مصوبات این صندوق بوده، ولی راه اندازی نشده بود؛ در چارت این صندوق مصوب شد.

وی در این باره افزود: در حال حاضر ۸۰۰ هزار پایان‌نامه در هر سال اجرا می‌شود و این تعداد تحقیقات قابل عرضه به جامعه نیست. از این رو نیاز است تا با زبان قابل فهم به جامعه عرضه شود که معاونت ترویج می‌تواند در این حوزه فعال شود.

اجرای دوره پسافن

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه ما با صندوق نوآوری و شکوفایی همکاری‌هایی تدوین کرده‌ایم، افزود: پروژه پسافن را برای دانشجویانی که دکتری خود را به اتمام رسانده‌اند، تدوین کرده‌ایم تا این نیروهای پژوهشی توانمند به جای حضور در دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به فعالیت شوند.

افتخاری عنوان کرد: این اقدام نیاز به سرمایه‌گذاری و دقت نظر دارد، چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان بنیه مالی پایینی دارند و امکان سرمایه‌گذاری ندارند، از این رو در راستای تایید برای اجرا اقدام خواهد شد.

وی با بیان اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی پروسه معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان را بر عهده دارد و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران دانشجویان پسا دکتری را معرفی می‌کند، ادامه داد: این اقدام منجر به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها خواهد شد، ضمن آنکه می‌تواند مسیرهای جدی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: این طرح هر چند که مزایایی دارد، ولی اجرایی کردن آن با موانعی روبرو است. در صورت رفع این موانع قادر به اجرای آن خواهیم بود. از جمله این موانع می‌توان به حقوق و مزایای نیروهای متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد که باید ساز و کار قانونی آن مشخص شود.

افتخاری با بیان اینکه هنوز این طرح به مرحله اجرایی نرسیده است، گفت: امیدواریم تا دو ماه آینده این پروژه به مرحله اجرایی برسد و دانشجویان و محققان پسا دکتری در شرکت‌های دانش‌بنیان پذیرش شوند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ادامه داد: برنامه پسا فن نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان تعریف شده که تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

عملکرد صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران

افتخاری با اشاره به اینکه این صندوق در آستانه ۱۵ سالگی خود قرار دارد، گفت: تا کنون این صندوق از بیش از ۷۰۰۰ طرح حمایت کرده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه بیش از ۲۱ هزار طرح پژوهشی به صندوق طی ۱۵ سال ارائه شده است، اظهار کرد: برنامه‌های این صندوق در حوزه بین‌المللی به صورت جدی بوده است، بطوریکه از هر ۱۰ طرح، یک طرح مورد حمایت این صندوق قرار گرفته است.

به گفته وی، ثبت پتنت بین‌المللی از دیگر برنامه‌های این صندوق بوده است که اختیار اجرای این برنامه از این صندوق صلب و به کانون ثبت پتنت منتقل شده است.

وی با بیان اینکه از ثبت پتنت ۳۲ طرح حمایت شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در دوره‌های پسادکتری اقداماتی حمایتی داشته‌ایم، بطوریکه ۲۰۰۰ درخواست به صندوق ارائه شده و طی مدت کوتاهی توانستیم از حدود ۹۰۰ مورد پروپزال‌های دوره‌های پسادکتری حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های پسادکتری به صورت کمی و کیفی در این صندوق اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از رویدادهای اصلی ما این است که به فناوران و پژوهشگران توجه ویژه داشته باشند تا طرح‌های آنها به صورت موثر در کشور اجرایی شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با بیان اینکه چهار رویکرد کلی در برخورد با طرح‌های پژوهشی در نظر داریم، خاطرنشان کرد: تکثر از دیدگاه افزایش تعداد گروه‌های پژوهشی فعال، تعادل توجه به توسعه پایدار و حفظ تعادل، کیفیت و هدف گرایی از رویکردهای ما در این صندوق به شمار می‌رود.

افتخاری ادامه داد: طرح‌هایی که با جهت‌های علمی به صندوق ارسال می‌شوند، رویکرد جدی برای حمایت از آنها داریم، چرا که تغییرات صندوق به سمت بهینه شدن است.

حمایت‌های صندوق از فناوران

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به حمایت از طرح‌های تشویقی در صندوق، گفت: برای این امر فراخوانی در طی سال اعلام می‌شود و سقف حمایتی از این طرح‌ها نسبت به سال‌های گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص حمایت از رساله‌های دکتری گفت: برای این موضوع دو فراخوان در طول سال اعلام می‌کنیم که تا کنون از ابتدای سال، ۳۸ مورد دریافت شده و ۵۰ مورد نیز برای حمایت به تصویب رسیده است.

افتخاری در خصوص حمایت از پروپزال‌های پسادکتری، یادآور شد، افراد با فعالیت‌های علمی درخشان‌تر در این حوزه وارد می‌شوند و در مقابل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، حمایت‌های سالانه‌ای از آنها دارد. حمایت از این محققان نسبت به سال‌های گذشته از ۳۶ میلیون تومان به ۵۷ میلیون تومان در سال رسیده است.

حمایت برای پژوهش‌های بین‌المللی

افتخاری با اشاره به حمایت‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای حضور این محققان در موسسات بین‌المللی، گفت: موسسه بین‌المللی یاسا از جمله نهادهای پیشرو در تحلیل سیستم‌های کاربردی و پیچیده است که ما عضو این موسسه هستیم. از این رو می‌توانیم محققان را برای حضور در برنامه‌های این موسسه حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه در این موضوع علاوه بر ارتباطات بین‌المللی کمیته‌های ملی را تشکیل داده‌ایم، افزود: در این راستا می‌توانیم از امتیازات بین‌المللی استفاده کنیم و از افراد تاثیرگذار حمایت کنیم که به برنامه‌های این موسسه بروند و طرح‌های خود را در آنجا ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های این موسسه در حوزه‌های انرژی است، خاطرنشان کرد: بررسی پروپوزال‌های پژوهشگران برای حضور در این موسسه بر عهده صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران است و تا کنون توانسته‌ایم دو گروه را به صورت طولانی مدت برای حضور در موسسه یاسا اعزام کنیم.

انتهای پیام

دومین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی محققان کشور منتشر شد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، بیش از ۱۴ کارگروه علمی و تخصصی در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور مشغول فعالیت هستند تا با حمایت از محققان مسیر آنها برای ادامه کار هموار شود. صندوق برای دومین بار در سال جاری فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی خود را منتشر کرد که در همین راستا پژوهشگران می توانند طرح های خود را برای کارگروه های میان گروهی؛ علوم انسانی، اجتماعی و مطالعات علم؛ معارف و علوم اسلامی؛  مدیریت و علوم اقتصاد و هنر و معماری ارسال کنند. ارسال طرح ها از ۱ شهریور ماه سال جاری آغاز می شود و تا ۱۵ آبان ماه ادامه دارد. لازم به ذکر است این فراخوان طرح های پژوهشی، رساله دکتری و طرح های پسا دکتری را شامل می شود و یکی از اهداف انتشار این فراخوان حمایت از پژوهشگران استان های مختلف می باشد.

بر اساس این گزارش، در سال های گذشته محققان از سراسر کشور طرح های پژوهشی خود را با توجه به حوزه علمی به کارگروه مربوطه ارسال می کردند و هر ماه طرح ها در این کارگروه ها ارزیابی و برای تصویب نهایی به کمیته تخصصی صندوق روانه می شد اما در سال جاری این روند تغییر کرده است و در طول سال هر کارگروه سه فراخوان منتشر می کند تا بر اساس آن پژوهشگران برای ارسال طرح های خود اقدام کنند.

این فراخوان ها در طول سال برای سایر کارگروه ها نیز منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *