دکتری رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

معاون دانشکده طراحی اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز از آغاز پذیرش دانشجو دکتری رشته طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: سه نفر در نوبت روزانه و یک نفر نیز با تبدیل وضعیت مدرک از خارج به داخل کشور پذیرش شده‌ است.

بابک امرایی در گفت‌وگویی با بیان اینکه رشته طراحی صنعتی در ایران پس از انقلاب فرهنگی در سال 62 ایجاد شده است، گفت: پس از دانشگاه تهران، دانشگاه هنر اسلامی تبریز دومین دانشگاهی بود که مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی در سال 78 و سپس مقطع ارشد این رشته برای سومین بار در کشور در این دانشگاه ایجاد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به ضرورت‌ها نیاز به ایجاد مقطع دکتری رشته طراحی صنعتی احساس می‎شد و طبق قرارداد با شورای تحول در علوم انسانی تعریف سر فصل‌ها از سال 90 شروع شد و با جدیت پیگیر برنامه‌ریزی برای توسعه و گسترش رشته طراحی صنعتی بودیم.

وی افزود: سرفصل‌ها سال گذشته تعریف و مجوز ایجاد رشته با توجه به سوابق و زمینه‌ها و امکانات دانشگاه هنر اسلامی تبریز صادر شد.

امرایی با بیان اینکه دانشکده‌ طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز تنها دانشکده دارای مرکز تحقیقات طراحی است، گفت: این مجموعه با میلیاردها سرمایه‌گذاری بسیار مجهز بوده و بسیاری از این تجهیزات تولید داخل است، این سرمایه‌گذاری‌ها تا حدودی می‌تواند هزینه‌های تحمیلی خروج دانشجویان از کشور را جبران کرده و برای کشورمان ارز آوری داشته باشد.

وی گفت: پیش بینی می‌شود رشته طراحی صنعتی در سایر دانشگاه‌های جامع نیز طی دو سال آینده ایجاد ‎شود، برای پذیرش دانشجو در در مقطع دکترا برای سال‌های آینده نیز برنامه داریم، شش فارغ‎التحصیل دکتری نیز طی سال‌های آینده به مجموعه ما اضافه می‎شوند.

ی اظهار کرد: توسعه مراکز کارآفرینی، مرکز تحقیقات و فضاهای فیزیکی، ظرفیت پذیرش را چندین برابر می‌کند و پیش بینی می‎شود دانشگاه تهران و دانشگاه هنر نیز طی سال‌های آینده اقدام به پذیرش دانشجو در این مقطع کنند.

معاون دانشکده طراحی اسلامی دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به راه اندازی مرکز ارتباط با صنعت در وزارت علوم و دانشگاه گفت: ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت تا حدودی به این بازمی‌گردد که صنایع با دانشگاه آشتی نیستند. آیا مرکز ارتباط با صنعت در صنایع درشت و خرد ما ایجاد شده است؟ آیا از پیشنهادات دانشگاه مبنی بر انجام رایگان طرح‌های پژوهشی برای مراکز صنعتی استقبال می‌شود؟، آیا انگیزه کافی برای انجام کارهای پژوهشی وجود دارد؟. وی متذکر شد: دست آشتی از طرف دانشگاه‌ به سوی صنعت دراز شده، اما ارتباط صنعت با دانشگاه ضعیف است، در همین راستا از همان ابتدای تشکیل 28 خوشه صنعتی استان پای کار آمدیم و جلسات متعددی در این خصوص داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات دانشگاه هنر اسلامی تبریز با مشارکت و همکاری شهرک‌های صنعتی استان راه اندازی شده و این نشانه‌ای از آشتی صنعت با دانشگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *