مدل پذیرش دانشجوی ارشد رضایت بخش نیست/امکان ارتقا در پذیرش دکتری وجود دارد

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: وضعیت فعلی پذیرش دانشجویان ارشد از طریق آزمون ورودی کنکور، از بعد «به گزینی» و نتایج حاصله آن چندان رضایت بخش نیست.

محمد تقی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مشکلات شیوه کنونی آزمون ورود به دانشگاه ها و لزوم ایجاد تغییر در فرایند پذیرش دانشجویان، اظهار کرد: کنکور سراسری برای ورود به دوره های کارشناسی، اکنون به یک پدیده اجتماعی فراگیر تبدیل شده که طیف وسیعی از خانواده ها، دانش آموزان دبیرستانی و نیز تشکیلات آموزش عالی را به خود مشغول و به تبع آن، مشکلات مزمنی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه عمده دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در دوره های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) جذب و مشغول به تحصیل می شوند، ادامه داد: به عقیده بنده وضعیت فعلی پذیرش دانشجویان ارشد از طریق آزمون ورودی کنکور، از بعد «به گزینی» و نتایج حاصله آن چندان رضایت بخش نیست.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب که به دلیل محدودیت دروس در کارشناسی ارشد، مهارت های تست زنی بر نتیجه کنکور حاکم می شود، افزود: به همین دلیل بنده معتقدم طرح آ.ت.ت که ترکیبی از کنکور سراسری کارشناسی ارشد، بررسی پرونده و سابقه تحصیلی دانشجو و بعضاً مصاحبه حضوریست، در مقایسه با روش کنونی، شیوه ای بسیار موفق بود.

وی با بیان اینکه روش آ.ت.ت به واسطه بررسی تعداد زیادی پرونده و سابقه تحصیلی متقاضیان، انرژی بر است، اظهار داشت: با این وجود اما اذعان داریم که ارزش علمی این زحمات و انرژی صرف شده به نسبت نتایج بدست آمده، بسیار بالا و قابل توجیه است، چرا که ما و نیز برخی دانشگاه ها که تمایل داشتند، در دهه ۸۰ از این شیوه استفاده و اثرات مثبت و نقش پررنگ آن را در انتخاب بهترین دانشجویان، به عینه مشاهده کردیم.

احمدی با اشاره به شیوه معمول دانشگاه های خوب دنیا در انتخاب دانشجویان دکتری که مبتنی بر یک آزمون پایه برای دستیابی به قابلیتهای افراد از قبیل؛ توانمندی پژوهشی، هوش، استعداد، قدرت بیان کتبی، بیان شفاهی و نیز میزان تسلط به زبانهای خارجی است، گفت: بر این باور هستم که اگر در ایران نیز چگونگی گزینش دانشجویان دکتری را در رشته های تخصصی و حوزه های مربوط به هر رشته، به خود دانشگاه ها واگذار شود، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت؛ هرچند وضعیت فعلی انتخاب دانشجوی دکتری هم نسبتا خوب است، ولی مطمئنا امکان بهبود و ارتقا آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه تربیت مدرس نیز همچون سایر دانشگاهها برای جذب دانشجوی دکتری، مطابق روال اعلام شده از سوی سازمان سنجش و با استناد بر مصوبات مجلس شورای اسلامی، عمل می کند، ادامه داد: در واقع آزادی عملی برای تنوع در روش گزینش دانشجویان وجود ندارد و ما به همان روش کنکور سراسری عمل می کنیم. در این بین بعضا توانمندی تخصصی دانشجویان بررسی می شود و به دنبال آن به ندرت ارزیابی هوش و استعداد تحصیلی و مصاحبه انجام می شود که نهایتا درصد کمی از مجموع نمره نهایی را شامل می شود.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس بار دیگر با تاکید بر اینکه در شیوه کنونی پذیرش دانشجویان دکتری مشکل و معضل بغرنجی دیده نمی شود، اما امکان بهتر شدن وجود دارد، افزود: قاعدتا برای اینکه دانشگاه ها بتوانند به استاندارهای جهانی پذیرش دانشجوی دوره دکتری برسند، باید امکانی فراهم شود تا با دستی بازتر، «به گزینی» کرده و بهترین دانشجو را انتخاب کنند.

احمدی با بیان اینکه روش کنونی انتخاب دانشجویان کارشناسی ارشد، مشکل دارد، از روش آ.ت.ت به عنوان پیشنهاد خود یاد کرد و  افزود: نتایج حاصل، حاکی از موفقیت روش کنونی انتخاب دانشجوی ارشد ندارد؛ هرچند حضور دانشجویان استعداد درخشان که بدون کنکور وارد دوره می شوند، تا حد زیادی این نقیصه را جبران می کند؛ چرا که آنها بر اساس بررسی پرونده پژوهشی و کارنامه تحصیلی شان گزینش شده و در مقایسه با آن دسته که از طریق کنکور وارد می شوند، شرایط بهتری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *