پذیرش دکتری متناسب با نیاز کشور

قائم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جریان بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی از پذیرش دکتری متناسب با نیاز کشور خبر داد.

عبدالرضا باقری قائم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جریان بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی در مشکین دشت که با رونمایی سه طرح فناورانه همراه بود در نشستی با مدیران، فناوران و پژوهشگران این پژوهشگاه، گفت: آموزش عالی متشکل از موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها طی چهل سال گذشته دستاورد‌های خوبی در حوزه تربیت نیروی انسانی، تولید مقاله و کتاب داشته اند.

او به اهمیت ورود دانشگاه‌ها به حوزه فناوری که نیاز‌های جامعه امروز را پاسخ گوید، اشاره کرد و افزود: آیین نامه ها، ضوابط، رویکرد‌ها و مقررات نیازمند بازنگری است، تغییر نگرش در دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید بیش از گذشته باشد.

قائم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه ضوابط و مقرارات پژوهشگاه‌ها باید متناسب با کار، رویکرد و ماموریت آن‌ها باشد، ادامه داد: وزارت علوم باید نقش نظارتی داشته باشد، دخالت‌ها در کار پژوهشگاه‌ها باید کم شود. باید اجازه دهیم پژوهشگاه‌ها طبق ضوابط و ماموریت‌های خود کار کنند.

باقری افزود: تعداد دانشجویان دکتری دانشگاه‌های دولتی و آزاد بیش از ۲۰ هزار نفر در سال است در حالی که فقط ظرفیت جذب ۲ تا ۳ هزار نفری آن‌ها در مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاهی و دانشگاهی مهیا است. پذیرش دکتری متناسب با نیاز کشور باشد.

او با بیان اینکه وزارت علوم سیاست‌های انقباضی را اعمال کرده است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها بابت سیاست‌های انقباضی وزارتخانه گلایه‌مند هستند، اما ما نگران وضعیت فارغ التحصیلان هستیم به همین دلیل در پذیرش دانشجو محدودیت‌ها و سیاست‌های انقباضی را دنبال می‌کنیم.

قائم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با این تعریف که پژوهشگاه دانشگاه نیست، گفت: تشکیل ستاد هماهنگ کننده موضوعات علمی در پژوهشگاه‌ها ضروری است، زیرا این مهم در دانشگاه‌ها نمی‌تواند محقق شود.

باقری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نباید با همدیگر رقابت کنند، افزود: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید با برگزاری نشست‌های مستمر از همکاری و ظرفیت‌های طرفین بهره برداری کنند. او با اشاره به اینکه ۴۰ میلیون یورو برای تامین تجهیزات میان دانشگاه‌ها توزیع می‌شود،گفت: دانشگاه‌ها طی چند سال گذشته از لحاظ تجهیزات وضعیت مناسبی نداشته اند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص موضوع تجاری سازی فناوری‌ها نیز افزود: با روسای پژوهشگاه‌ها نشست منظم برگزار می‌شود تا کاستی‌ها به مرور رفع شود.

باقری با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت محققین پژوهشگاهی برای تولید داخلی بذر‌های سبزی و صیفی،گفت: به عنوان نمونه سالی ۱۲۰ میلیون یورو بذر خیار و گوجه و دیگر صیفی جات این چنینی وارد کشور می‌کنیم، اکنون فرصت خوبی بود که در قالب تشکیل کارگروه مشترک وزارت‌های علوم و جهاد کشاورزی منابع مالی برای تولید بذر توسط محققان داخلی فراهم شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *