تکمیل ظرفیت دکتری 99 در هاله ای از ابهام

پس از روزهای طولانی انتظار، نتایج آزمون دکتری دانشگاه‌های سراسری اعلام شد و زمان آن فرار رسیده است که وضعیت برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری امسال مشخص شود.

به گزارش پی اچ دی یار، از همان نخستین سال برگزاری آزمون دکتری، مرحله تکمیل ظرفیت این آزمون نیز برگزار شد تا صندلی‌های خالی‌مانده با پذیرفته‌شدگان این مرحله پر شود.

در سال‌های اخیر، سازمان سنجش، بدون ذکر دلیلی خاص، مرحله تکمیل ظرفیت آزمون‌های تحصیلات تکمیلی را حذف کرد تا داوطلبان تنها یک بار در سال شانس پذیرش در مقطع بالاتر را داشته باشند. البته گاهی این امر با استثنائاتی هم روبرو شد، به طور مثال سال گذشته با وجودی که گفته شد بود مرحله تکمیل ظرفیت برگزار نخواهد شد، اما تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشدانجام شد و برخی داوطلبان در این مرحله جذب دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شدند.

آیا تکمیل ظرفیت دکتری ۹۹ برگزار خواهد شد؟

در سال جاری هنوز سازمان سنجش آموزش کشور تصمیم مشخصی در این زمینه نگرفته است و اطلاعات دقیقی را منتشر نکرده است.

امسال برای نخستین بار در طول برگزاری آزمون دکتری، حد نصاب مصاحبه حذف شد و دانشگاه ها نمی توانستند هیچ یک از داوطلبان معرفی شده به مصاحبه را از گردونه انتخاب خارج کنند.

از سوی دیگر به دانشگاه ها تاکید شده بود تا ظرفیت ها را پر کنند و هیچ جایی را خالی نگذارند. البته با حذف حدنصاب مصاحبه این موضوع به صورت خودکار انجام خواهد شد و برای تمام ظرفیت های یک دانشگاه، پذیرفته شده معرفی خواهد شد.

حال باید دید با توجه به این تصمیم و صحبت های رییس سازمان سنجش در خصوص پذیرش بیش از 12 هزار دانشجوی دکتری در سال جاری (که از ابتدا به عنوان ظرفیت نهایی دانشگاه‌های سراسری معرفی شده بود) آیا باز هم مرحله تکمیل ظرفیت دکتری برگزار نخواهد شد یا اینکه پیگیری داوطلبان متقاضی این پذیرش مثمر ثمر واقع می شود و ظرفیت های تازه ای هم به این مرحله از پذیرش اختصاص می‌یابد.

تکمیل ظرفیت آزمون دکتری 99، در صورت برگزاری چگونه خواهد بود؟

در صورت برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت دکتری سراسری 99؛ احتمالا شرایط مطابق با سال‌های گذشته مدنظر باشد:

1. داوطلبان تکمیل ظرفیت لازم است در آزمون دکتری 99 ثبت نام کرده و در جلسه آزمون نیز حضور پیدا کرده باشند.

2. نمره کل (نمره تراز) آزمون کتبی داوطلبان مثبت باشد.

3. پذیرفته شدگان نهایی دوره های غیرروزانه اجازه شرکت در تکمیل ظرفیت را داشته باشند؛ اما در صورت قبولی، رشته محل قبولی قبلی از بین خواهد رفت.

4. پذیرش برای ترم بهمن خواهد بود و داوطلبان لازم است تا پایان نیمسال اول از مقطع ارشد فارغ التحصیل شوند.

آیا می توان به برگزاری تکمیل ظرفیت دکترا ۹۹ امیدوار بود؟

همان طور که گفته شد با توجه به روند سال قبل آزمون کارشناسی ارشد و برخی دیگر از تغییر تصمیمات سازمان سنجش در سالهای گذشته، احتمال این امر وجود دارد، اما هنوز خبر دقیقی در خصوص تکمیل ظرفیت منتشر نشده است. قطعا مطمئن‌ترین راه این است که داوطلبان متقاضی تکمیل ظرفیت، از یک سو فرصت را از دست ندهند و خود را برای شرکت در کنکور 1400 اماده کنند و از سوی دیگر پیگیر برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت کنکور دکتری ۹۹ هم باشند.

گفتنی است زمان آزمون دکتری 1400، 15 اسفند اعلام شده و ثبت نام کنکور دکتری 1400 نیز در آذرماه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *