ناکارآمدی دستورالعمل حضور دانشجویان دکتری در دانشگاه ها

دانشجویان دکتری در نامه ای به معاون آموزشی وزیر علوم دستورالعمل حضور دانشجویان دکتری از یک اریبهشت ماه در دانشگاه ها را ناکارآمد خوانده و خواستار حذف ترم بدون احتساب در سنوات شدند.

به گزارش مهر، برخی از دانشجویان دکتری در نامه ای به علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به دستورالعمل حضور دانشجویان دکتری از یک اریبهشت ماه در دانشگاه ها این دستورالعمل را برای پیشبرد روند پژوهشی یک دانشجوی پژوهشگر مناسب ندانسته و آن را  غیرقابل اجرا خوانده و برای جبران خسارت زمانی وارده به دانشجویان دکتری خواستار افزایش یک ترم سنوات رایگان آموزشی-رفاهی و یا حذف ترم بدون احتساب در سنوات شدند.

متن نامه دانشجویان دکتری به شرح زیر است:

ضمن عرض تبریک سال نو و آرزوی سلامتی، پیرو تصمیم گیری وزارت علوم مبنی بر حضور دانشجویان دکتری از یکم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و از سرگیری فعالیت‌های پژوهشی آنان و صدور دستورالعمل‌های بهداشتی برای ایجاد امکان حضور ایمن در این محیط‌ها، پیام های بیشماری از طرف دانشجویان دکتری سراسر کشور به دست نمایندگان آنها در کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم رسید که نشان دهنده نگرانی های فراوان دانشجویان در خصوص این تصمیم بود.

این دستورالعمل برای پیشبرد روند پژوهشی یک دانشجوی پژوهشگر مناسب نیست و به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد قابل اجرا نیست.

در مورد دانشجویانی که کار آزمایشگاهی و کارگاهی و یا گلخانه ای دارند، حضور نوبتی این دانشجویان در آزمایشگاه و توزیع ساعات کاری برای آنها به دلایلی از جمله پیوستگی پیگیری آزمایشات علمی در یک پروسه زمانی طولانی، تراکم بالای دانشجویان در آزمایشگاه ها به ویژه در دانشگاه های سطح پایین تر به دلیل عدم وجود آزمایشگاه اختصاصی برای هر استاد، ممکن نیست.

همچنین امکان استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی عمومی دانشکده به صورت تک نفره به دلیل تجمیع این تجهیزات در یک مکان محدود، وجود ندارد.

بر عکس چیزی که به نظر می رسد دانشجویانی که کار غیر آزمایشگاهی دارند نیز به دلیل عدم امکان حضور در دانشگاه برای پیشبرد رساله خود دچار مشکلات فراوان گشته اند:

 از جمله تمام دانشجویانی که کار فیلد انجام می‌دهند.

تمام دانشجویانی که رساله آنها محاسباتی، نرم افزاری، برنامه نویسی، ریاضیاتی و … بوده و حضورشان در دانشگاه برای دسترسی به هسته های کامپیوتری قوی دانشگاه برای اجرای برنامه های رایانه ای ضروری است.

 تمام دانشجویانی که پژوهش های میدانی (مصاحبه، جمع آوری پرسش نامه و …) انجام می دهند.

تمامی دانشجویان دکتری فارغ از رشته های‌شان برای آزمون جامع، انتخاب موضوع رساله، انجام رساله و … به دسترسی به منابع علمی غیرالکترونیکی کتابخانه ها و همچنین پایگاه های اینترنتی دانشگاهی، که امکان دانلود مقالات و گزارشات علمی خارجی را فراهم می کند، نیاز دارند که دسترسی به آنها خارج از دانشگاه ممکن نیست.

دانشجویانی که این ترم آزمون جامع دارند به دلیل از دست دادن آزمون های زبان خارجی امکان شرکت در آزمون جامع را نخواهند داشت.

دانشجویانی که در مراحل پایانی نگارش رساله هستند معمولا نیاز به مشورت بیش از پیش با اساتید راهنما دارند که این مهم در طول این ترم برای آنان امکانپذیر نبوده است.

نکته قابل توجه و نگران کننده تر اینکه در این شرایط، سکونت در خوابگاه دانشجویی به دلیل عدم امکان ایجاد فاصله اجتماعی ایمن با وجود اتاق‌های حداقل ۴نفره، تراکم بالای جمعیت در بلوکها و همچنین آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام‌های مشترک، ممکن نیست.

همین ناممکن بودن حضور دانشجویان و پژوهشگران مقطع دکتری در دانشگاه موجب توقف پیشرفت آموزشی و پژوهشی آنان شده است. فلذا بدین وسیله ما دانشجویان دکتری وزارت علوم از شما خواهشمندیم که با توجه به ناکارآمدی این بخشنامه برای دانشجویان و پژوهشگران دکتری، حمایت های حداکثری برای جبران خسارت زمانی وارده به دانشجویان دکتری را از طریق راه حل هایی همچون افزایش یک ترم سنوات رایگان آموزشی-رفاهی و یا حذف ترم بدون احتساب در سنوات، به عمل آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *