ابلاغ شیوه‌نامه دانش پژوهی آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه اجرای بحث معادل سازی امتیاز دانش پژوهی آموزشی در ارتقای اعضای هیات علمی در آیین نامه مصوب سال ۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اختصاصا برای وزارت بهداشت گنجانده شده، از ابلاغ شیوه نامه اجرایی جدید دانش پژوهی آموزشی به دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی با اشاره به اهمیت آموزش در ارتقای نظام سلامت، گفت: کارهای نوآورانه و برجسته‌ای در زمینه آموزش علوم پزشکی توسط اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام می شود و لازم بود که این کارها در ارتقای اعضای هیات علمی دیده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: با مباحثی که در سال ۱۳۹۵ برای بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی انجام شده، در آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش ویژه آیین نامه آموزشی و پژوهشی دیده شد که مخصوص وزارت بهداشت است. در واقع هدف این بود که در کنار سایر فعالیت های اعضای هیات علمی از جمله پژوهش و ارائه خدمات، فعالیت های آموزشی نیز به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

دکتر لاریجانی تاکید کرد: طبق آیین نامه فوق اگر اعضای هیات علمی کار خلاقانه، نوآورانه در زمینه آموزش با روش مشخص و با اطلاع از اقدامات قبلی که در این حوزه انجام دهند، که به نتیجه‌ی مشخصی برسد و دیگران از آن مطلع و آن را نقد کنند به منزله دانش‌پژوهی آموزشی تلقی شده و در ارتقای اعضای هیات علمی دارای امتیاز است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه هدف از تدوین آیین‌نامه فوق تقویت آموزش علوم پزشکی است، اظهار کرد: در سال ۹۵ شیوه‌نامه‌ی اجرایی دانش پژوهی آموزشی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت تدوین و امور اجرایی آن از جمله راه‌اندازی کمیته‌های دانش‌پژوهی، برگزاری دوره‌های آموزشی و سایر اقدامات صورت گرفت.

به گفته وی، برای تسهیل معادل سازی امتیاز دانش پژوهی آموزشی با عناوین ذکر شده در آیین نامه ارتقا، شیوه نامه اجرایی دانش پژوهی آموزشی در سال جاری مورد بازنگری قرار گرفت و معادل سازی در شیوه نامه جدید به صورت جزئی تر تبیین شد.

به گزارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر لاریجانی با بیان اینکه این شیوه نامه اجرایی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است، گفت: ضروری است تا در کنار فعالیت های پژوهشی و ارائه خدمات اعضای هیات علمی، به موضوع آموزش اهمیت ویژه ای داده شود. چرا که آموزش حوزه ای زیربنایی در نظام سلامت است و لازم است مورد توجه خاص قرار گیرد.

وی به اهمیت بحث دانش پژوهی آموزشی در ارتقای آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: با اجرایی شدن این کار در دانشگاه‌ها، بسترهای بسط خلاقیت، نوآوری و علم و دانش‌پژوهی را در آموزش فراهم می کند و زمینه ساز تحول در این حوزه خواهد بود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت اضافه کرد: دانش پژوهی آموزشی باعث می شود بسترهای بهره مندی جامعه از تولیدات علمی را فراهم می کند، به نحوی که با کاربست علم در آموزش و انتقال آن به دانشجویان، که در واقع نسل آینده ارائه کنندگان خدمات به جامعه هستند، زمینه های بهره برداری از نتایج علمی در ارائه خدمات فراهم می شود.

وی به اقدامات گسترده‌ حوزه معاونت آموزشی در زمینه دانش پژوهی آموزشی برای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور اشاره کرد و تصریح کرد: صندوق حمایت از طرح‌های آموزشی در مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم‌پزشکی راه اندازی شده و از طرح های نوآورانه در زمینه آموزش علوم پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حمابت می شود.

دکتر لاریجانی جایزه‌ی شهید مطهری، که هر ساله به منظور شناسایی فرایندهای دانش پژوهی آموزشی اعطا می شود را از دیگر اقدامات در این زمینه دانست و گفت: دوره‌هایی نیز به منظور توانمندسازی اعضای هیات علمی در این زمینه برگزار می شود.

وی از راه اندازی سامانه‌ای برای تسهیل روند داوری و گردش کار خبر داد و گفت: سمینار مجازی با شرکت تعداد زیادی از اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز برای آموزش و آشنایی اعضای هیات علمی با این مفاهیم برگزار شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به تفویض اجرای این شیوه نامه به دانشگاه‌ها، خاطر نشان کرد: کمیته‌های دانش پژوهی دانشگاهی نیز تشکیل شده و از طریق سامانه بر عملکرد این کمیته ها نظارت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *