امتحانات پایان نیم‌سال بیش از ۸۰ درصد دانشگاه‌ها به صورت مجازی

به گزارش پی اچ دی یار؛ محمدرضا آهنچیان روز چهارشنبه  درباره علت حضوری برگزاری شدن امتحانات پایان ترم اظهار داشت: امتحانات حضوری می تواند نتایج معتبرتری داشته باشد. وقتی دانشگاهی در استان یا شهر منطقه سفید واقع شده و عمده دانشجویان آن دانشگاه بومی هستند، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی این دانشگاه می تواند امتحانات را غیرحضوری برگزار کند.

وی افزود: در اکثر دانشگاه های کوچک، دانشجویان بومی هستند. در دانشگاه های استان ها یا مناطق در وضعیت هشدار یا قرمز بنا به موقعیت، هر دانشگاه می تواند تشخیص دهد که امتحان را به صورت غیرحضوری برگزار کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: وزارت علوم مخالفتی با آزمون حضوری ندارد، اما اصراری بر اینکه آزمون ها لزوماً غیرحضوری برگزار شود هم نداریم.

آهنچیان خاطرنشان کرد: آزمون حضوری هم طرفدار خود را دارد. بر اساس یک نظرسنجی زنده، یک چهارم دانشجویان موافق شرکت در آزمون حضوری هستند.

این مقام مسوول گفت: از نگاه وزارت علوم، ساده ترین کار این است که آزمون حضوری برگزار شود، اما در این صورت دانشجو باید از شهری به شهر دیگر برود و برای خود و دیگران احتمال ابتلا را بالا ببرد؛ بنابراین وزارت علوم نمی تواند به این موضوع بی تفاوت باشد.

آهنچیان اظهار داشت: وزارت علوم آزمون غیرحضوری را توصیه کرده است، اما تاکیدی بر آن ندارد. برخی از رشته ها و درس ها مثل رشته های فنی و دروس دارای ماهیت عملی بیشتر برای آزمون های حضوری مناسب هستند.

وی با اشاره به مزیت های آزمون غیرحضوری، گفت: در آزمون های غیرحضوری سلامت دانشجویان بیشتر تضمین می شود. برای انتخاب نوع آزمون، در تصمیم های دانشگاه ها انعطاف وجود دارد؛ زیرا در این صورت می توانند بر اساس آخرین وضعیت همه گیری ویروس، تصمیم خود را تغییر دهند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم با ذکر مثالی اظهار داشت: برای مثال یکی از دانشگاه های بزرگ صنعتی که تا روز گذشته اعلام کرده بود، آزمون ها را به شکل حضوری برگزار خواهد کرد به علت پیک کرونا خبر از برگزاری غیرحضوری آزمون های پایان ترم داد.

آهنچیان با بیان اینکه در حال حاضر مشکل جدی در انتخاب برگزاری حضوری و غیرحضوری امتحانات پایان ترم وجود ندارد، گفت: دانشگاه های مستقر در شهر تهران بر غیرحضوری کردن امتحانات پایان ترم تاکید دارند، البته در حد اطلاع، دانشگاه های بزرگ استانها آزمون های خود را به شکل غیرحضوری برگزار می کنند.

وی تاکید کرد: دانشگاه هایی که آزمون حضوری برگزار می کنند، باید دلیلی برای این امر داشته باشند که البته اغلب آنها دلیل برگزاری حضوری امتحانات پایان ترم را برای اطمینان از ارزشیابی دقیق دروس عملی یا دروس دوره کارشناسی اعلام کرده اند.

آهنچیان گفت:‌ در مجموع خطر برگزاری آزمون الکترونیکی برای دوره های تحصیلات تکمیلی به مراتب کمتر از دوره کارشناسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *