امکان راه اندازی سامانه جامع مصاحبه دکتری از سوی سازمان سنجش

در حالی که ویروس کرونا دانشگاهها را مجبور به برگزاری مجازی مصاحبه دکتری کرده است، سازمان سنجش آموزش کشور می تواند با راه اندازی سامانه جامع مصاحبه دکتری این تهدید را به فرصتی برای عدالت آموزشی تبدیل کند.

 

به گزارش پی اچ دی یار، آزمون دکتری پس از شک و تردیدهای فراوان برگزار شد و در اولین تصمیم‌گیری بعد از برگزاری آزمون، مقرر شد مصاحبه های دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار شود.

جزییات بیشتری از نحوه برگزاری مجازی مصاحبه دانشگاه ها ارائه نشده است اما می توان حدس زد که داوطلبان می بایست با سامانه های آموزشی تک تک دانشگاه ها طرف شوند و مدارک خود را در این سامانه ها بارگذاری کنند و یا از راههای دیگری نظیر ارسال ایمیل یا پیام رسان ها بهره گیرند. این در حالی است که داوطلبان با سامانه های آموزشی دانشگاه ها مشکل دارند و اگر نگوییم این سامانه ها دچار ایراد هستند، قطعا قلق های خاص خود را دارند.

حتی با فرض صحت عملکرد سامانه دانشگاه‌ها، داوطلبان مجبورند بارها و بارها (به تعداد کدرشته های دعوت شده به مصاحبه) مدارک خود را بارگذاری کنند و یا با روش های دیگر به دانشگاه ها بفرستند. روش هایی که همواره این دلهره را برای داوطلبان ایجاد می کنند که آیا مدارک مورد نظرشان توسط داوران دیده شده است یا خیر؟ و آیا نمره کامل مدارک ارسالی را گرفته اند؟

این در حالی است که سازمان سنجش آموزش کشور می تواند از فرصت ایجاد شده در برگزاری مصاحبه آزمون دکتری استفاده نماید و با راه اندازی یک سامانه یکپارچه، داوطلبان را از ارسال چندباره مدارک خود بی نیاز نماید.

همچین این سامانه می تواند چند قدم جلوتر رفته و با ارزشیابی یکپارچه سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان، راه را برای پذیرش عادلانه تر دانشجویان دکتری هموار نماید.

گفتنی است بسیاری از شرکت کنندگان در مرحله مصاحبه سالهای گذشته گلایه داشته اند که با آنها به عدالت برخورد نشده است و مثلا با داشتن یک رزومه قوی در برابر داوطلب دیگری که دانشجوی آن دانشگاه بوده شکست خورده اند.

راه اندازی این سامانه می تواند ضمن نظم بخشی و استاندارد نمودن نمرات مدارک مختلف و مقالات، پژوهش‌ها، اختراعات و موارد دیگری نظیر سوابق تدریس، نمره ای عادلانه و استاندارد به هر مولفه اختصاص دهد تا هم از یک سو داوطلبان بتوانند از تاثیر تک تک اجزای رزومه خود و میزان این تاثیر مطمئن شوند و هم داوطلبان سالهای آینده انگیزه بیشتری برای پژوهش و دانش‌اندوزی به دست آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *