اگه معدل پایینی داریم، چطوری شانسمون رو واسه گرفتن پذیرش و فاند افزایش بدیم؟

خیلی از دوستان میپرسن که ما که معدل کارشناسی یا ارشدمون پایینه، دیگه شانسی واسه پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های خوب نداریم؟ یا دیگه نمی‌تونیم امیدوار باشیم که فول فاند بشیم یا حتی فاند بگیریم؟
#معدل_پایین

باید بهتون بگیم که تعداد خوبی از بچه‌هایی که تونستن از دانشگاه‌های متوسط و حتی تاپ پذیرش فول فاند بگیرن، معدل‌های آنچنانی نداشتن! دوستانی داریم با معدل ۱۳، ۱۳.۵، ۱۴ و … در مقطع کارشناسی، که تونستن واسه دکتری مستقیم پذیرش فول فاند از یکی از دانشگاه‌های خوب امریکا بگیرن. چطور ممکنه همچین چیزی؟؟ آیا این بچه‌ها شانس آوردن و از دست کمیته پذیرش در رفتن؟؟

جواب این سوال اینه که: “نه”. هر کسی که با معدل پایین تونسته دانشگاه تاپی پذیرش با فاند بگیره، حتماً یه بخش دیگه‌ای از رزومه‌اش قوی بوده. اینو فراموش نکنین که شما رو بر اساس پکیج معدل، رزومه، نمرات زبان و جی آر یی، ریکام اساتید، SOP، مقالات و کیفیت مصاحبه اسکایپ و غیره ارزیابی می‌کنن و معدل فقط یکی از پارامترهای تاثیرگذار در این فرآینده.

حالا، معمولاً شرط معدلی که دانشگاه‌ها دارن چیزی بین ۳ تا ۳.۲ از ۴ هست و بعضی از دانشگاه‌های خفن ممکنه تا ۳.۵ و ۳.۶ از ۴ هم شرط بذارن. این شرط معمولاً برای کسایی که با مدرک ارشد میرن هم بالاتره. معادل این نمرات تو سیستم ایران میشه ۱۵ و ۱۶، مثلا دانشگاه UBC کانادا برای پذیرش ارشد و دکتری معدل ۱۶ رو می‌خواد ازتون. بعضی دانشگاه‌ها مثل مک‌گیل هم سخت‌گیرترن و بر خلاف بقیه دانشگاه‌ها، نمرات ۱۸ به بالای ارشد شما رو معادل ۴ می‌دونن، نه ۱۶ یا ۱۷. اما همونطور که گفتیم، معدل همه چیز نیست! خیلی از پروگرم‌های دانشگاه‌های تاپی مثل MIT، شرط معدل ندارن! و این یعنی افراد با معدل پایین رو در بدو بررسی فیلتر نمی‌کنن.

اگه شما معدل پایینی دارین، میتونین با کسب نمره زبان و جی آر یی بالا، گرفتن چنتا ریکام قوی از اساتیدی که باهاشون کار کردین، نگارش یه SOP بی‌نقص، داشتن یه مصاحبه عالی با اساتید، نگارش صحیح رزومه و پربارتر کردنش با فعالیت‌های پژوهشی، پروژه‌ها و مقالات شانستون برای گرفتن پوزیشن مورد نظرتون رو افزایش بدین و با بقیه کاندیداها رقابت کنین.

پس به جای غصه خوردن راجع به معدلی که دیگه کاریش نمی‌تونین بکنین، از جاتون بلند شین و همین امروز رزومه شروع کنین به تقویت کردن رزومه‌تون، ورژن اولیه SOPتون رو بنویسین، زبان و جی آر یی تونو بخونین، برین سراغ اساتید واسه ریکام گرفتن و مکاتبه با اساتید دلخواهتون رو شروع کنین. مطمئن باشین با یه پکیج عالی، شما هم می‌تونین موفق بشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *