تلاش دانشگاه آزاد برای انتخاب عادلانه دانشجو در مقطع دکتری

دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام فراخوان عمومی و گرد هم آوردن اساتید از سراسر کشور در گروه‌های آموزشی مرتبط به بررسی صلاحیت علمی داوطلبان دکتری در مرحله مصاحبه می‌پردازد.

به گزارش پی اچ دی یار، طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور؛ آزمون دکتری در ۲ مرحله برگزار می‌شود: مرحله اول آزمون متمرکز است که توسط سازمان انجام شده و پس از برگزاری آزمون، کارنامه‌ای شامل: نمـرات خـام، تراز، نمره کل و …. در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت که «داوطلبان مجاز به انتخاب رشته»، براساس آن اقدام بـه انتخـاب رشـته کرده و براسـاس کد رشته-محل‌های انتخابی و حدنصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز) که با هماهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می‌شود با توجه به سهمیه داوطلب به کد رشته محل‌های حائز حدنصاب معرفی خواهند شد.

از طرفی در مرحله دوم؛ پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، براساس نتیجه سنجش عمومی (آزمون متمرکز) و نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی مدارک و یا هر روش دیگر مطابق آیین‌نامه‌های مربوط، اولویت کد رشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام‌شده و سهمیه داوطلب صورت می‌گیرد.

بنابراین یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای جذب دانشجوی مقطع دکتری، مصاحبه علمی در حضور اساتید گروه علمی مربوطه در هر دانشگاه است.

شاید با نشستن پای صحبت دانشجویان داوطلب مقطع دکتری به صراحت به این نکته پی برد که قریب به اتفاق این داوطلبین از نحوه پذیرش دانشجو در این مقطع گلایه دارند و شاید عمده‌ترین گلایه آن‌ها از شائبه انتخاب دانشجویانی است که با اساتید آن گروه، ارتباط داشته و یا پیش‌تر دانشجوی آن‌ها بوده‌اند. این مسئله به درست یا غلط بنا بر اذعان داوطلبان مقطع دکتری باعث از بین رفتن حق آن‌ها شده و باعث ایجاد مشکلات و بدگمانی‌هایی می‌شود. به همین دلیل یک ابتکار در اجرای عدالت آموزشی لازم بود تا باعث آرامش خاطر داوطلبان از شائبه و اقدام مذکور شود.

دانشگاه آزاد اسلامی با اولویت قرار دادن عدالت آموزشی و در فرآیند انتخاب دانشجوی مقطع دکتری در سال ۹۸ اقدامی ابتکاری انجام داد که باعث رفع این شبهه و حل مسئله شد. در فرآیند این دوره از پذیرش دانشجوی مقطع دکتری مصاحبه‌ها به صورت متمرکز در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و بیش از ۳۰ هزار دانشجو از امروز ۲۲ تیرماه با حضور در این واحد، سوابق پژوهشی و مصاحبه علمی خود را ارائه خواهند کرد تا طی ثبت در برگه‌های مخصوص و در نظر گرفتن امتیازات آزمون کتبی و سازمان سنجش، نمره کلی ارائه‌شده و رد یا قبولی داوطلب مشخص شود.

نکته جالب اینجاست که مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با تهیه و تدوین سامانه‌ای خاص به اساتید و اعضای هیئت‌علمی خود در سراسر کشور فراخوان داد تا در صورت علاقه به شرکت در مصاحبه دکتری در این سامانه اعلام کنند. سرانجام بر اساس این اعلامِ داوطلبی در سامانه مذکور، ۲ هزار استاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور برای انجام مصاحبه علمی از داوطلبین مقطع دکتری انتخاب شد که بر اساس چارت به خصوصِ طراحی‌شده توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اساتید از سراسر کشور در گروه‌های آموزشی مرتبط گرد هم آمده و به بررسی صلاحیت علمی داوطلبان دکتری می‌پردازند.

به صراحت می‌توان گفت این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است شبهه تأثیر رابطه استاد با دانشجو را برای انتخاب در مقطع دکتری حذف کرده و گام بزرگی در اشاعه عدالت آموزشی بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *