شرکت در آزمون دکتری

نکات ضروری برای شرکت در آزمون دکتری

شرکت در آزمون دکتری و درخواست ورود به مقطع دکتری کمی پیچیده تر از دوره کارشناسی ارشد است. برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری موفقیت در آزمون کتبی به تنهایی کافی نیست. داوطلبان ورود به مقطع دکتری در کلیه رشته های تحصیلی باید علاوه بر شرکت در آزمون دکتری و موفقیت در آن، در مصاحبه ورودی دکتری نیز شرکت کرده و توانایی های علمی خود را به اثبات برسانند. اغلب داوطلبان شرکت در آزمون دکتری برای ورود به این مقطع ابهاماتی را دارند و اطلاعات دقیقی از نحوه برگزاری آزمون و به خصوص مصاحبه در ذهن ندارند.

 به نقل از پی اچ دی یار: آزمون دکتری در 2 مرحله جداگانه برگزار می شود. مرحله نخست شرکت در آزمون دکتری کتبی و پاسخگویی به سوالات دروس عمومی و تخصصی است که به صورت هماهنگ توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود. در چند سال گذشته این آزمون برای داوطلبان سراسری، آزاد و دانشگاه های پردیس به صورت هماهنگ انجام می شود. پیش از این دانشگاه های پردیس و آزاد، آزمون جداگانه ای برای ورود داوطلبان در نظر می گرفتند. پس از این مرحله داوطلبان در مصاحبه دکتری که توسط هر دانشگاه به صورت مجزا برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.

شرکت در آزمون دکتری

شرکت در آزمون دکتری برای همه علاقه مندان به ادامه تحصیل که مقطع کارشناسی ارشد را در یکی از دانشگاه های تحت پوشش تحصیلات تکمیلی گذرانده باشند، مجاز اعلام شده است. همه داوطلبان ورود به مقطع دکتری باید در آزمون کتبی شرکت کرده و با پاسخگویی به سوالات عمومی و تخصصی حد نصاب لازم را کسب کنند. دروس عمومی دارای ضریب یک بوده و شامل زبان عمومی و استعداد تحصیلی است. دروس تخصصی برای همه رشته ها دارای ضریب 4 در نظر گرفته شده و مجموع نمرات عمومی و تخصصی در قبولی لحاظ خواهد شد. اهمیت آزمون کتبی و مصاحبه یکسان و به صورت 50-50 می باشد.

شرایط قبولی در آزمون دکتری

  • آمادگی لازم برای موفقیت در آزمون کتبی
  • تقویت رزومه علمی و تحقیقاتی
  • امادگی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

نکته: کسب مدرک زبان انگلیسی می تواند برای قبولی در دانشگاه و ارائه رزومه بهتر، به داوطلبان شرکت در آزمون دکتری کمک شایانی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *