ضرورت عملیاتی‌شدن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری

رئیس قوه قضائیه بر ضرورت عملیاتی‌شدن پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکتری تاکید کرد.

ابراهیم رئیسی در نشست هم‌اندیشی نخبگان و فعالین حوزه آسیب‌های اجتماعی، اظهار داشت:

اصل آسیب‌های اجتماعی واقعیت انکارناپذیر است و دور از هرگونه سیاه‌نمایی باید واقعیات را دید و واقع نگر بود، در این قضیه خوش‌بینی و بدبینی و افراط و تفریط نباید داشت باید واقعیات را دید و آسیب‌شناسانه عمل کرد، ما سخن از بحران نداریم بلکه سخن از یک آسیب داریم.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد:

حتی کسی که آسیب وی تبدیل به جرم می‌شود و ناگزیر باید در دادگاه محاکمه و به عنوان مجرم در زندان نگهداری شود، از این به بعد به عنوان یک آسیب‌دیده اجتماعی با وی برخورد می‌شود، باز اجتماعی کردن این فرد مهم است، از این رو نگاه ما در این حوزه نگاه کاملا اسلامی و ترمیمی خواهد بود، زندان محل بازاجتماعی کردن و بازسازی‌کردن افراد است و زندان‌های ما باید اینگونه باشد.

فقر محصول بی‌عدالتی‌های اجتماعی

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اینکه با این آسیب‌ها چگونه باید مواجه شد حتما می‌تواند نقش داشته باشد، در یک بخشی دیدم چند جوان گفتند از وقتی فلان اقدام شده ما شروع به نماز خواندن کردیم؛ اما این پرونده و کار چه ربطی به نماز خواندن دارد، خیلی ربط دارد؛ چرا که بسیاری از علل گریز از دین و ارزش‌ها می‌تواند بعضی از ناهنجاری‌های اجتماعی و بی‌عدالتی‌ها باشد.

وی با اشاره به تاکید دین بر عدالت اجتماعی، گفت:

فقر را خداوند متعال نمی‌دهد و فقر محصول بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی است، هر گونه بی‌عدالتی اجتماعی و اقتصادی ممکن است موجب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود و هر چه به قانون و بر اساس موازین شرعی و فرهنگ اسلامی عمل شود  طبیعتا گرایش مردم به ارزش ها، دین و نظام بیشتر است و این کاملا مساله روشنی است.

به گزارش خبرگزاری سروش، رئیس قوه قضائیه در پایان از اساتید و فرهیختگان خواست که با نگاه به اینکه رفع نیاز‌های دستگاه‌ها را مورد توجه قرار دهند، نظریات و بحث‌های علمی داشته باشند و این نظریات و مباحث علمی را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت:

این نظریات باید به میدان عمل و اجرا آید و مسئولین در قوه قضائیه و کسانی که مسئولیت دارند در این رابطه باید ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه داشته باشند و بحث آسیب‌های اجتماعی ضرورت اجتناب‌ناپذیر است حتما باید این بحث‌ها استمرار و رفت و برگشت داشته باشد و ما شما را در جریان موضوعات قرار دهیم و متناسب با آن‌ها بحث کنیم و پیشنهاد‌های عملیاتی و اجرایی ارائه نمایید تا در مجموع برون‌رفتی از شرایط و وضعیت موجود ایجاد شود.

آسیب‌های اجتماعی زیبنده نظام اسلامی نیست

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه آمار پرونده طلاق باید کاهش پیدا کند، تصریح کرد:

نهاد خانواده هرچه مستحکم‌تر باشد این آمار کاهش می‌یابد و اینجاست که دیدگاه‌های صاحب نظران بسیار مهم است. وی با یادآوری این نکته که باید میزان تاثیر هر تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در کاهش ناهنجاری‌ها بررسی شود، گفت: موضوعاتی از قبیل طلاق، حاشیه نشینی شهرها، اعتیاد و مسائل دیگری که به عنوان آسیب‌های از آن‌ها یاد می‌شود در همین رابطه است.

رئیسی با تاکید براینکه نظریه اسلامی و ایرانی در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: اقدامات بسیاری صورت گرفته و کار‌های بسیاری باید در این رابطه انجام گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به هیچ عنوان این میزان از آسیب‌های اجتماعی زیبنده نظام اسلامی نیست، تاکید کرد:

مجموعه دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی باید دست به دست هم دهند و آسیب‌ها اجتماعی را در این رابطه به کمترین میزان برسانیم و همگان در این رابطه مسئولیت دارند.

رئیس قوه قضاییه خطاب به حضار در جلسه بیان کرد:

در حوزه‌های اجتماعی آمار‌های مختلفی نسبت به آسیب‌ها داده می‌شود اینکه بگویم آمار متقنی در این رابطه وجود دارد من نمی‌خواهم بگویم، ولی کسی منکر این واقعیت نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *