نمره حد نصاب قبولی مصاحبه دکتری؛ ابزاری غیرقانونی در دست دانشگاه ها

با اعلام نتایج آزمون دکتری و انتشار کارنامه نهایی دکتری 98 در روز گذشته، داوطلبان آزمون دکتری بار دیگر خود را در برابر ابزار غیرقانونی حدنصاب قبولی دیدند

به گزارش پی اچ دی یار، چند سالی است که تعیین حدنصاب برای نمره مصاحبه دکتری از سوی دانشگاه‌ها، تبدیل به مانعی جدی برای قبولی برخی داوطلبان و ابزاری برای دانشگاه‌ها، دست‌کم، برای مردود کردن قطعی برخی داوطلبان شده است.

اعمال حد نصاب نمره قبولی دکتری بدین صورت است که اگر داوطلبی نمره حدنصاب مصاحبه دکتری که مدنظر دانشگاه است را کسب نکند، حتی اگر به لحاظ میانگین نمره آزمون کتبی و مصاحبه بالاتر از همه رقبا باشد، باز هم در آن رشته‌محل پذیرش نخواهد شد. بدین صورت عملاً تأثیر نمره آزمون کتبی در قبولی دکتری برای این دسته از داوطلبان از بین می‌رود و دست دانشگاه‌ها برای رد قطعی داوطلبان باز است.

این اتفاق در شرایط رخ می‌دهد که براساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور»مصوب ۹۴/۱۲/۱۸ مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی، آزمون کتبی و مصاحبه هر یک در پذیرش نهایی دکتری تأثیر 50 درصدی دارند و اعمال حدنصاب مصاحبه برای پذیرش دکتری مغایربا این قانون است.

علاوه بر این، در بند 10 شیوه نامه اجرایی آیین نامه آزمون ورودی دوره دکتری در سال ۱۳۹۸ آمده است:

مؤسسات مجاز به برگزاری آزمون کتبی یا شفاهی و احتساب نمره آن در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی هستند. شایان ذکر است از تمامی افراد معرفی شده باید مصاحبه به عمل آید و آزمون کتبی یا شفاهی را نمی توان به عنوان فیلتر جهت کاهش تعداد مصاحبه شوندگان قرار داد.

توجه مهم: براساس رای دیوان عدالت اداری،حدنصاب نمره مرحله دوم (مرحله مصاحبه) در آزمون مذکور حذف شده است و مؤسسات مجاز به اعلام حدنصاب مرحله دوم برای آزمون نیستند.

جالب این جاست در حالی که این شیوه‌نامه از سوی وزارت علوم و سازمان سنجش در فروردین 98 ابلاغ شده و صراحتاً در نظر گرفتن حدنصاب را غیرمجاز اعلام کرده است، در رفتاری متناقض، در کارنامه نتایج نهایی دکتری 98 که توسط سازمان سنجش منتشر شده، حدنصاب نمره مرحله دوم آزمون برای قبولی در مقطع دکتری دانشگاه‌ها اعلام شده است.

گفتنی است در سال 97، با شکایت یکی از داوطلبان آزمون دکتری، دیوان عدالت اداری رای به ابطال دستورالعمل دانشگاه تهران مبنی بر تعیین حدنصاب نمره قبولی در مرحله دوم آزمون دکتری داده بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *