چالش های مصاحبه مجازی دکتری 99

در حالی که حدود دو هفته از شروع مصاحبه های دکتری 99 می گذرد، همچنان داوطلبان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش پی اچ دی یار، پذیرش دکتری 99 بر اساس تاثیر 50 درصدی نمره آزمون کتبی و تاثیر 50 درصدی مرحله دوم (شامل مصاحبه دکتری و بررسی سوابق) صورت می گیرد. بنابراین، داوطلبان پس از شرکت در آزمون کتبی، لازم است در مصاحبه دکتری دانشگاه ها حضور پیدا کنند.

در سال 99 با توجه به شیوع کرونا و خطرات احتمالی ناشی از سفر به شهرهای مختلف جهت شرکت در مصاحبه دکتری، اغلب دانشگاه ها نسبت به برگزاری مصاحبه به صورت مجازی اقدام کردند.

برگزاری مصاحبه دکتری 99 از 29 شهریور ماه آغاز شد و آخرین زمان برگزاری مصاحبه نیز 20 مهرماه اعلام شده است.

اما تجربه ثبت نام و شرکت در مصاحبه مجازی دکتری، برای برخی داوطلبان چندان هم دلپذیر نبوده است و با چالش ها و مشکلاتی همراه شده است.

در ادامه این مطلب، مهم ترین دغدغه های این روزهای داوطلبان آزمون دکتری 99 را بیان کرده ایم.

مشکلات ثبت نام و ارسال مدارک مصاحبه دکتری

مهم ترین مشکلی که داوطلبان دکتری 99 اعلام کرده اند، مشکلات در ثبت نام و آپلود مدارک در سامانه های دانشگاه ها و یا ارسال مدارک به شیوه های دیگر است.

آپلود مدارک در سامانه مدنظر هر دانشگاه به صورت مجزا، خود موضوعی قابل توجه است. داوطلبان مجبورند بارها و بارها (به تعداد کدرشته های دعوت‌شده به مصاحبه) مدارک خود را بارگذاری کنند و یا با روش های دیگر به دانشگاه ها بفرستند.

اما مشکلات ارسال مدارک به این مورد ختم نمی شود. شفاف نبودن موارد لازم جهت بارگذاری یا ارسال به دانشگاه و نیز مشخص نبودن روش ارسال مدارک در سامانه برخی دانشگاه ها از متداول ترین مواردی است که از سوی داوطلبان عنوان شده است. به عنوان مثال، چند نمونه شکایت داوطلبان در این خصوص در ادامه آورده شده است:

خوب از کجا باید فایلو اپلود کنیم ؟ این چه سیستمی هست ؟
چرا اینطوریه اطلاعیه شون خیلی گنگه فقط یه لینک کاربری دانشگاه دادند من که نفهمیدم چطوری باید مدارک اپلود کنم

علاوه بر این، بسیاری داوطلبان در هنگام آپلود مدارک با مشکل مواجه شده و پس از بارها تلاش موفق به ارسال مدارک خود شده اند. بوده اند داوطلبانی که پس از ارسال مدارک متوجه شده اند که مدارکشان به صورت ناقص در سامانه بارگذاری شده است.

واسه ثبت نام اینترنتی گزینه های بعدی تو گلستان که اپلود مدارک هست برای من باز نمیشه…فقط اطلاعات داوطلب و هزینه باز شد..

عدم امکان مشاهده یا دریافت تایید ارسال مدارک از سوی دانشگاه ها از دیگر مشکلات داوطلبان است. این موضوع این دلهره را برای داوطلبان ایجاد کرده که آیا مدارک مورد نظرشان توسط مصاحبه‌کنندگان دیده شده است یا خیر؛ و آیا نمره کامل مدارک ارسالی را گرفته اند یا نه. به عنوان مثال، یکی از کاربران پی اچ دی تست در این باره گفته:

من مدارکمو فرستادم براشون اما چیزی مبنی بر تأیید برام نفرستادن

مبهم بودن روش برگزاری مصاحبه های دکتری

ازجمله مشکلاتی که داوطلبان آزمون دکتری 99 مطرح کرده اند، مبهم بودن روش برگزاری مصاحبه مجازی است. در واقع برخی دانشگاه ها، پیش از مصاحبه فرایند برگزاری را شفاف سازی نکرده اند که این امر به اضطراب داوطلبان دامن زده است.

به عنوان مثال، برای بسیاری از داوطلبان این سوال مطرح بوده که آیا لازم است مدارک و مستندات را در هنگام مصاحبه مجازی در دسترس خود داشته باشیم یا خیر؛ آیا مصاحبه به صورت تصویری نیز خواهد بود یا خیر و  …

حتی بوده اند داوطلبانی که پس از شرکت در مصاحبه این سوال را مطرح کرده اند که «من وبکم رو روشن نکردم، نکنه رد بشم؟»

روش های متنوع برگزاری مصاحبه مجازی

با توجه به این که سامانه ای واحد برای برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه ها در نظر گرفته نشده است، دانشگاه ها بر روی پلتفرم ها و فضاهای مختلفی مصاحبه را برگزار می کنند. استفاده از نرم افزار ادوبی کانکت، اسکایپ، واتس اپ و … داوطلبان را بین روش های متنوع برگزاری مصاحبه مردد و سرگردان کرده است.

اختلالات در سامانه های برگزاری غیرحضوری مصاحبه

ازجمله متداول ترین موضوعاتی که داوطلبان دکتری 99 اعلام کرده اند، اختلالات سامانه مجازی مصاحبه است. این موضوع حتی منجر به تغییر زمان مصاحبه دکتری برخی داوطلبان شده است:

مصاحبه ی دانشگاهم ۵ بار قطع شد بار ششم و در روز دیگری موفق ب مصاحبه شدم

قطع و وصل شدن صدا و تصویر نیز ظاهراً به موضوعی متداول اما غیرقابل پذیرش تبدیل شده منجر به افزایش اضطراب داوطلب و مختل شدن روند مصاحبه گردیده است. نمونه شکایات داوطلبان از سامانه مصاحبه دکتری دانشگاه ها در ادامه ارائه شده است:

کل مدت صدا قطع بود بابا همش باید میپرسیدی چی؟
کلا صدا قطع میشد و من کل سوالات و نصفه می‌شنیدم وقتی هم میگفتم صداتونو ندارم بدشون میومد
دانشگاه علامه زده در صورت قطع شدن ارتباط آنلاین ۲ دقیقه وقت داده میشه که مجدد وصل بشید و اگر وصل نشد به منزله انصراف دانشجو می باشد.

مشکل احراز هویت و ترس از تقلب در مصاحبه

آن طور که داوطلبان دکتری 99 اعلام کرده اند، در برخی مصاحبه ها برای کاهش تقلب احتمالی، به ایشان اعلام شده است که در صورت عدم توجه به دوربین وبکم و یا قطع شدن صدا یا تصویر، مصاحبه به اتمام خواهد رسید. این موضوع نیز به یک نگرانی جدی در طول مصاحبه برخی داوطلبان تبدیل شده است.

به عنوان نمونه یکی از داوطلبان گفته است که:

فقط چون توی دوربین رو نگاهم نمی کردم دوبار با حالت توهین امیز سر من داد کشیدن!

ندیدن تصویر اساتید در طول مصاحبه

در مصاحبه برخی دانشگاه ها، داوطلبان امکان مشاهده تصویر اساتید مصاحبه کننده را نداشته اند. در چنین شرایطی پاسخگویی به سوالات ایشان نیز چندان ساده نبوده است.

از اونطرف، تصویر نداشتم فکر میکردم قطعه گفتن نه تصویر نیست فقط صداست و فقط ما تصویرشما را میبینیم. خودشونو معرفی نکردن

اختلالات اینترنت گریبانگیر داوطلبان دکتری 99

در شرایطی که سرعت اینترنت در برخی مناطق کشور چندان مناسب نیست و در تمام کشور اینترنت با اختلالاتی ممکن است مواجه شود، برگزاری مصاحبه های مجازی دکتری هم قاعدتاً از مشکلات این چنینی به دور نخواهد بود. اما عدم همکاری مصاحبه کنندگان با داوطلبانی که با چنین مشکلاتی مواجه شده اند، حضور در مصاحبه را برای آنان دشوار نموده است.

برای مصاحبه به یک بدبختی تونستم شرکت کنم مدام اینترنت و از بخت بد برقا قطع میشد حتی بخاطر قطع شدن اینترنت و برق و همه چیز کلی با من دعوا کردمسئول برنامه ریزیشون

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *