کنترل افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه غیرانتفاعی

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: جز موارد اندک در دانشگاه‌ های غیرانتفاعی مقطع دکتری تخصصی نداشته ایم، این در حالی است که دانشگاه آزاد با افزایش تعداد دانشجو در این مقطع همراه بوده است.

به گزارش پی اچ دی یار، در نشست “اندیشه‌ورزی” که در محل اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، برگزار شد، دکتر شریعتی‌نیاسر جمعیت دانشجویان مقطع دکتری را نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و با بیان اینکه این تعداد فراتر از نیاز بازار است، ادامه داد: رشد جمعیت دانشجویی در این مقطع تا سال ۹۲ دارای شیب یکنواخت بوده، فعلا شیب پایدار دارد و با سیاست‌هایی که اکنون پیش گرفته‌ایم، پیش‌بینی می‌شود که این روند با شیب منفی ادامه پیدا کند.

وی همچنین از افزایش جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا سال ۹۵ خبر داد و با اشاره به اینکه با پی‌ گرفتن برخی سیاست‌ها این جمعیت کاهش یافته است، تشریح کرد: امروزه جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر بوده و به عبارتی طی سال‌های ۸۵ تا ۹۵ تقریبا ۸ برابر شده است.

شریعتی‌نیاسر با تاکید بر اینکه کیفیت مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم را مدنظر قرار داده‌ایم، از عدم ورود جدی دانشگاه‌های غیر انتفاعی به این عرصه خبر داد و اضافه کرد: جز موارد اندک در این دانشگاه‌ مقطع دکتری تخصصی نداشته‌ایم، این در حالی است که دانشگاه آزاد با افزایش تعداد دانشجو در این مقطع همراه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت مقاطع دکتری تخصصی در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم را مدنظر قرار داده‌ایم، از عدم ورود جدی دانشگاه‌های غیرانتفاعی به این عرصه خبر داد و اضافه کرد: جز در موارد اندک، در این دانشگاه دانشجوی مقطع دکترای تخصصی نداشته‌ایم. این در حالی است که دانشگاه آزاد با افزایش تعداد دانشجویان در این مقطع همراه بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم،با بیان اینکه همواره دانشگاه آزاد در گروه علوم انسانی عدد بالای خود را حفظ کرده است، از کاهش این رشته‌ها در دانشگاه پیام نور خبر داد و گفت: در گروه علوم پایه، که به اعتقاد من مورد غفلت واقع شده است، دانشگاه‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد وضعیت یکنواختی داشته، این در حالی است که تعداد دانشجویان این گروه در دانشگاه پیام نور کاهش یافته‌است.

شریعتی نیاسر همچنین از افزایش دانشجویان رشته‌های فنی مهندسی در وزارت علوم خبر داد و با بیان اینکه دانشگاه آزاد از این لحاظ تغییر چندانی نکرده است، کاهش دانشجویان این رشته‌ها در موسسات غیرانتفاعی را یادآور شد و افزود: در رشته‌های کشاورزی و دامپزشکی، مراکز وابسته به وزارت علوم بدون تغییر باقی مانده، همچنین تعداد دانشجویان این رشته‌ها در دانشگاه‌های آزاد و پیام نور کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته که این به جهت سیاست گذاری‌ها در این زمینه است.

وی سپس به ارائه نتایج آماری توسعه مقاطع به تفکیک زیر نظام‌ها پرداخت و توضیح داد: در دانشگاه‌های عطف، یکنواختی در همه رشته‌ها، یکنواختی در جمعیت دانشجویی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز افزایش دانشجویان در مقطع دکتری قابل ملاحظه است.

معاون آموزشی وزارت علوم، افزود: دانشگاه آزاد با افزایش رشته‌های علوم انسانی و هنر، کاهش رشته‌های هزینه بر، کاهش جمعیت دانشجویی در مقطع کارشناسی و افزایش آن در مقطع تحصیلات تکمیلی، خاصه دکتری، همراه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *